၂၀၁၀ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေနာက္ပိုင္းတြင္ တရားစီရင္ေရး စနစ္သစ္ ေပၚထြန္းလာမည္ျဖစ္ၿပီး ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ တည္ေထာင္သည့္ တရား႐ုံးမ်ားမေပၚေပါက္မီ တရား႐ုံးမ်ားတြင္ မၿပီးမျပတ္ က်န္ရွိေနေသးေသာ တရားမမႈမ်ား၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာအမႈမ်ားႏွင့္ အခြန္ေတာ္ အမႈမ်ားကို အမႈစတင္စစ္ေဆးစဥ္က က်င့္သံုးသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ဆက္လက္ စစ္ေဆးစီရင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ သိရ သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ကူးေျပာင္းေရးကာလ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားတြင္ ပါ၀င္သည့္ ပုဒ္မ ၄၄၁ တြင္ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ ပထမအႀကိမ္ အစည္းအေ၀း စတင္က်င္းပသည့္ေန႔မွစ၍ ႏိုင္ငံတစ္၀န္းလံုး၌ အာဏာတည္သည္ ဟူ၍ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ထုိ႔အတူ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၄၄၄(က) တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ ဤဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအာဏာ တည္သည့္ေန႔၌ တည္ရွိေနေသာ အစိုးရအဖြဲ႕သည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ တာ၀န္ေပးအပ္သည့္ အစိုးရအဖြဲ႕မေပၚေပါက္မီ မိမိတို႔၏သက္ဆိုင္ရာ တာ၀န္မ်ားကို ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ (ခ) ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအာဏာတည္သည့္ေန႔၌ တည္ရွိေနေသာ တရား႐ုံးမ်ားသည္ ဖြဲ႕ စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ တည္ေထာင္သည့္တရား႐ုံးမ်ား မေပၚေပါက္မီ ဆက္လက္၍ တရားစီရင္ပိုင္ခြင့္ အာဏာမ်ား သံုးစြဲေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဆိုပါတရား႐ုံးမ်ားတြင္ မျပီးမျပတ္ က်န္ရွိေနေသးေသာ တရားမမႈမ်ား၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာအမႈမ်ား ႏွင့္ အခြန္ေတာ္အမႈမ်ားကို အမႈစတင္ စစ္ေဆးစဥ္က က်င့္သံုးသည့္ဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ဆက္လက္စစ္ေဆး စီရင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ တရား႐ံုးခ်ဳပ္ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွယခုအခ်ိန္ အထိ လက္ရွိတရား႐ံုးခ်ဳပ္အား ေလ့လာၾကည့္ပါက တရားသူႀကီးမ်ား ခန္႔ထားျခင္း၊ တာ၀န္မွအနားယူေစခဲ့ျခင္း စသည့္အေျပာင္းအလဲမ်ား တစ္ႀကိမ္ထက္မနည္း ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္ ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း၊ ေပၚထြန္းလာမည့္ တရားစီရင္ေရးစနစ္သစ္တြင္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ ကင္းရွင္းၿပီး ကြၽမ္းက်င္သည့္ တရားသူႀကီးမ်ား ေပၚထြက္လာမည္ဆိုပါက တတိယမ႑ိဳင္ ပီျပင္သည့္တရားစီရင္ေရးစနစ္ ျဖစ္ေပၚလာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း တရားေရးကြၽမ္းက်င္သူမ်ားႏွင့္ ဥပေဒကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက သံုးသပ္ခဲ့ၾကသည္။
ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၂၉၄ တြင္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ ေတာ္ခ်ဳပ္ ဖြဲ႕စည္းပံုႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ 'ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တစ္ရပ္ထားရွိသည္။ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုး၏ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာမ်ားကို မထိခိုက္ေစဘဲ ျပည္ေထာင္စုတရား လႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အျမင့္ ဆံုးတရား႐ံုး ျဖစ္သည္'ဟူ၍ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ထို႔ျပင္ ျပည္ေထာင္စုတရား လႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၏ အႀကီးအမွဴးကို ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္ဟု ေခၚရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္တြင္ ျပည္ ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္အပါ အ၀င္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးမ်ား ဦးေရ အနည္းဆံုး ခုနစ္ဦးမွ အမ်ားဆံုး ၁၁ ဦးအထိ ခန္႕အပ္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ခန္႔အပ္သင့္ ေသာ ပုဂၢိဳလ္၏အမည္စာရင္းကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းသေဘာတူညီခ်က္ ရယူရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ သိရသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူ ညီခ်က္ရရွိသည့္ ပုဂၢိဳလ္အား ျပည္ ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္ အျဖစ္ ခန္႔အပ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စုတရား သူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ညိႇႏိႈင္းကာ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္တရား သူႀကီးမ်ားအျဖစ္ ခန္႔အပ္သင့္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏အမည္စာရင္းကို ျပည္ ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔တင္သြင္း သေဘာတူညီခ်က္ ရယူရမည္ ျဖစ္ ေၾကာင္း သိရသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၃၀၁ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ အသက္ ၅၀ ႏွစ္ထက္မငယ္၊ အသက္ ၇၀ ႏွစ္ ထက္မႀကီးသူ၊ အသက္ကန္႔သတ္ခ်က္မွအပ ပုဒ္မ ၁၂၀ တြင္ေဖာ္ျပထားသည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္မ်ားအတြက္ သတ္မွတ္ထားေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုသူ၊ ပုဒ္မ၁၂၁တြင္ ေဖာ္ျပထား သည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္မ်ားအျဖစ္ေရြးေကာက္တင္ ေျမႇာက္ခံပိုင္ခြင့္ မရွိေစေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္လည္း ၿငိစြန္းျခင္းမရွိသူ၊ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီး အျဖစ္ အနည္းဆံုး ငါးႏွစ္ေဆာင္ ရြက္ခဲ့သူ သို႔မဟုတ္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အဆင့္ထက္ မနိမ့္ေသာ တရားေရးအရာရွိ သို႔မဟုတ္ ဥပေဒအရာရွိရာထူးတြင္ အနည္းဆံုး ၁၀ ႏွစ္ တာ၀န္ထမ္း ေဆာင္ခဲ့သူ သို႔မဟုတ္ တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေနအျဖစ္ အနည္းဆံုး အႏွစ္ ၂၀ အမႈလိုက္ပါ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ သို႔မဟုတ္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသည့္ ဂုဏ္သတင္းရွိေသာ ဥပေဒပညာရွင္အျဖစ္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ယူဆသူ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ႏိုင္ငံသားမ်ား အေပၚသစၥာရွိသူ၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၀င္ မဟုတ္သူ၊ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူစသည့္ အရည္အခ်င္းမ်ား ႏွင့္ ျပည့္စံုရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရ သည္။ လက္ရွိ တရားစီရင္ေရးတြင္ လုပ္ငန္းမကြၽမ္းက်င္သည့္ တရားသူႀကီးအခ်ဳိ႕ႏွင့္ အဂတိလိုက္စားသည့္ တရားသူႀကီးအခ်ဳိ႕ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ၊ အဂတိ လိုက္စားမႈမ်ားျပဳလုပ္သည့္ တရားသူႀကီးအခ်ဳိ႕ကို ဥပေဒႏွင့္အညီ ထိေရာက္ေသာ ျပစ္ဒဏ္မ်ားခ်မွတ္ခဲ့ရျခင္း ေၾကာင့္ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ အဂတိ တရားကင္းရွင္းၿပီး ကိုယ္က်င့္သီလ စင္ၾကယ္သည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားျဖစ္ေရး ႀကိဳးစားၾကရန္ လိုေၾကာင္း ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၂ ရက္ေန႔ မြန္းလဲြ ၃ နာရီက ေနျပည္ေတာ္ရွိတရား႐ံုးခ်ဳပ္ အစည္းအေ၀းခန္းမ၌ က်င္းပသည့္ တရား႐ံုးခ်ဳပ္ႏွင့္ ျပည္နယ္/တိုင္း တရားသူႀကီးမ်ား၏ လုပ္ငန္းညိႇႏိႈင္း အစည္းအေ၀း၌ ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးသိန္းစိန္က ေျပာၾကားခဲ့သည္ဟု ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၃ ရက္ေန႔ ထုတ္ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပခ်က္အရ သိရသည္။ ယင္းလုပ္ငန္း ညိႇႏိႈင္းအစည္း အေ၀း၌ပင္ ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ က "တရားစီရင္ေရးစနစ္ကိုလည္း ျပည္သူမ်ား အားကိုးယံုၾကည္ေသာ စနစ္ျဖစ္လာေအာင္ မိမိတို႔ျပဳျပင္ ထူေထာင္သြားရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အားနည္းခ်က္၊ ခ်ဳိ႔ယြင္းခ်က္မ်ားကို ေယဘုယ်ျခံဳငံုၿပီးစိစစ္လွ်င္ စနစ္၊ က်င့္၀တ္၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းတို႔၏ မျပည့္စံုအားနည္းမႈေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ လူပုဂိၢဳလ္ဆိုင္ရာ အားနည္းခ်ဳိ႕ယြင္း ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရ ေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ အခ်ဳိ႕ေသာအား နည္းခ်က္မ်ားသည္ ပုဂိၢဳလ္တစ္ဦးခ်င္း၏ အက်င့္သိကၡာႏွင့္မဆိုင္ဘဲ လုပ္ငန္းဆိုင္ရာမကြၽမ္းက်င္မႈ၊ မေသသပ္မႈ၊ ေပါ့ေလ်ာ့မႈ၊ စည္းကမ္း မက်မႈမ်ဳိးမ်ား ေတြ႕ရျခင္းေၾကာင့္ အဆင့္ဆင့္ေသာ တရားသူႀကီးမ်ား ကို စနစ္တက်သြန္သင္ ေလ့က်င့္ပ်ဳိးေထာင္ေပးရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ တရား႐ံုးမ်ားက ခ်မွတ္လိုက္သည့္ စီရင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားသည္ အဂတိလိုက္စားမႈ ကင္းရွင္းေသာ စီရင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားျဖစ္ရန္ႏွင့္ ေမတၱာျဖင့္ယွဥ္ေသာ သြန္သင္ဆံုးမမႈ၊ ပညာေပးမႈမ်ဳိးျဖစ္ေစရန္ အျမဲဂ႐ုျပဳသင့္ ေၾကာင္း" ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ေျပာၾကားခ်က္မ်ားအရ လက္ရွိတရား စီရင္ေရးတြင္ အားနည္းခ်က္အခ်ဳိ႕ ရွိေနသည္ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း ေလ့လာသူမ်ားက ဆိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လက္ရွိတရားစီရင္ေရးတြင္ မည္သို႔ေသာ အားနည္း ခ်က္ျဖစ္ရပ္အခ်ဳိ႕ရွိခဲ့ေစကာမူ မျဖစ္ မေနေျပာင္းလဲရမည့္ အေျပာင္းအလဲ မ်ားထဲတြင္ တစ္ခု အပါအ၀င္ ျဖစ္ သည့္ တရားစီရင္ေရးစနစ္သစ္ အတြက္ ေပၚထြက္လာမည့္ တရား သူႀကီးမ်ား အဂတိတရားကင္း ရွင္းစြာ ေရရွည္ရပ္တည္ႏိုင္ရန္မွာ တရားေရးႏွင့္ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္ေန သူအားလံုးတြင္ တာ၀န္ရွိေၾကာင္း တရားေရးဆိုင္ရာကြၽမ္းက်င္သူမ်ား က ဆိုပါသည္။ ထို႔အတူ ေခတ္ကိုေမွ်ာ္ၾကည့္ၿပီး ဒီမိုကေရစီလူမႈဘ၀ႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္ အေလ့အထေကာင္းသည့္ တရားစီရင္ေရးစနစ္ကို ၀ိုင္း၀န္းႀကိဳးပမ္းထူ ေထာင္ၾကရာတြင္ တရားေရးႏွင့္ပတ္သက္ ဆက္ႏႊယ္ေနသူ ေရွ႕ေနမ်ား၊ အမႈသည္မ်ား၊ ဥပေဒေရးရာ ၀န္ထမ္းမ်ား၊ ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ား အေနျဖင့္လည္း အမွန္တရားဘက္မွ သမာသမတ္က်စြာ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ လိုေၾကာင္း ဥပေဒပညာရွင္မ်ားက အၾကံျပဳေျပာ ၾကားခဲ့ၾကသည္။ လက္ရွိတရားစီရင္ေရး၏ စီရင္ဆံုးျဖတ္ပံုအဆင့္ဆင့္
|
Monday, October 11, 2010
ေရြးေကာက္ပြဲၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ တရားစီရင္ေရး စနစ္သစ္ ေျပာင္းလဲ မည္၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ တည္ေထာင္သည့္ တရားရံုးမ်ား မေပၚေပါက္မီ မၿပီးျပတ္ေသးေသာ အမႈမ်ားကို အမႈစတင္စစ္ေဆးစဥ္ က ဥပေဒမ်ား ႏွင့္အညီ စီရင္ရမည္
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment